2011: De ‘kruisbestuiving’ van de media Scheiding tussen openbaar en privé en de exclusiviteit van content

Leestijd: 3 minuten

Een heikel onderwerp in het veranderende medialandschap is de vorming van mediagroepen, die een tv- en een radiozender in de portefeuille hebben, plus een nieuwssite, een krant, één of meerdere magazines.

Vanuit commercieel oogpunt is die verweving uiteraard heel interessant. Wanneer een journalist een stuk schrijft dan kan dit, zij het in andere verpakking, gebruikt worden voor radio, tv, nieuwssite, krant of magazine. Een economisch heel aantrekkelijk model, dat echter leidt tot verschraling omdat elk medium zijn eigen aanpak vereist. Televisie kan niet zonder beeld, radio vereist een audioreportage, bij een krant moet de tekst pakkend zijn, en in een magazine moeten er meer (saillante) details verschijnen.


Lees verder onder de advertentie


De scheiding

Maar dat is niet echt het probleem. Dat ligt bij de scheiding tussen openbaar en privé initiatief enerzijds en de exclusiviteit van content anderzijds.

Beginnen we met het openbare initiatief. Elk land heeft zijn openbare omroep, waarbij uitgegaan wordt van een opvoedende rol. Laat je alles over aan de commerciële omroepen dan is de kans heel groot dat je enkel goed verkopende, populaire content overhoudt. Soaps, reality shows, makkelijke films. Een openbare omroep is verplicht om cultuur en maatschappelijke discussies aan te boren, duiding te brengen bij het nieuws. In ruil voor die taken is er een toelage.

Dit systeem zorgt ervoor dat we naast een VTM en VT4 ook een Eén en een Canvas hebben, een Klara op de radio. Voor tv en radio is het duidelijk. Maar waar ligt de grens bij het internet? Deredactie.be brengt nieuws in tekst, audio en video. Commerciële zenders vinden dat dit de taak van de VRT overstijgt. ‘Het geld van de overheid zou misbruikt worden om privaat initiatief onmogelijk te maken’, zo heet het dan.

Moeilijke taak 

In Wallonië zijn de uitgevers al naar de rechter getrokken omdat zij vinden dat de RTBF ‘oneerlijk concurreert’. De Vlaamse DagbladPers, een belangenorganisatie van Vlaamse krantenuitgevers, vindt op haar beurt dat de VRT nieuwssites oneerlijke concurrentie zijn.

En dan is er nog het probleem van de exclusiviteit. Dat bestond voorheen al, maar wordt nog nijpender nu er een nieuwe grote speler bijkomt. De Vijver, de holding boven Woestijnvis, nam SBS België over en krijgt VT4 en VIJFtv in handen. Hiervoor wordt samengewerkt met de mediagroepen Corelio (o.a. De Standaard) en Sanoma (o.a. Humo). Een samenwerking die tot een bepaalde exclusiviteit lijkt te leiden.

Zo werden er al heel wat wenkbrauwen gefronst toen het programma Basta zijn mediastunt rond de tv-spelletjes vertoonde, en het magazine Humo de volgende dag al meteen de achtergrond bracht, terwijl anderen, die niet op voorhand op de hoogte waren van de inhoud van het programma, nog hun artikels moesten schrijven. 



Gaan bij een volgende royalty huwelijk de kranten niet langer vermelden dat de live stream bekeken kan worden op de nationale omroep, maar zullen ze enkel naar de stream van ‘hun eigen’ zender verwijzen? Kortom, er zal nog heel wat inkt vloeien vooraleer er in het nieuwe medialandschap grenzen afgebakend en afspraken gemaakt zijn. De regels van fatsoen en exclusiviteit terug op punt stellen belooft een aartsmoeilijke taak te worden. 

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

2009: Hitlijsten afschaffen? (audio) Adriaan Van Landschoot is alvast pro Twee heren die ooit bij leven radiolegendes waren, maar anno 2009 toch beiden in die hoedanigheid zo goed als vergeten zijn; Adriaan Van Landschoot (foto bovenaan) en Paul Verbrugg...
2007: Studie bewijst crossmediale impact van radio Radiospots doen aantal bezoekers van ee... Internetcampagnes zitten in de lift. Maar kan enkel een online campagne wel voldoende resultaten bieden? Dat onderzocht het Amerikaanse Radio Ad Effectiveness Lab (RAEL). Met de st...
2011: Brandy bubbels voor Radio 1 (audio) "Van de VRT één geloofwaardige club maken" Sinds goed twee weken kreeg Radio 1 een nieuwe vormgeving. Het aangepaste auditieve logo en de eigentijdse maar vriendelijke sound zijn gecreëerd en geproduceerd door Brandy. Het B...
2008: VivaCité tijdelijk met (oude) Radio 2-zender Kuurne was te ver, Waver lijkt ideaal t... De RTBF maakt voor haar uitzendingen, dit in tegenstelling tot de VRT, nog wel gebruik van al haar AM-zenders. Zo is op de 1125 kHz nog steeds VivaCité, een kruising tussen Radio 2...
2001: Het Q-huis raakt langzaam ingevuld Met Bart-Jan Depraetere, Carl Schmitz en David Cl... Het gaat hard bij Qmusic, het VMM-radiostation wil absoluut als eerste nationale Vlaamse commerciële radio de lucht in gaan. Liefst nog in november. Als een of andere rechtbank er ...
2007: Mi Amigo klaar voor aanval op Radio 2 Korte babbel met projectleider Reggy Devos Gisteren werd de nieuwe programmering bekend van Extra Gold, het West-Vlaamse oldiesnetwerk(je). Voldoende reden om eens te polsen bij die andere groep uit de kustprovincie hoever ...
Deel of print dit artikel
Spotlight
TVV Sound
TVV Sound

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in Dag op dag
2013: Radio bepaalt succes van plaat en artiest
2000: Er is plaats voor commerciële zenders!
2010: Eerste tv-spot in 3D gaat over… radio (video)
2014: ZOE.FM verhuist naar Lindepaviljoen
2013: VRT-diversiteit: zonder ‘excuustruus’
2011: Lokale radio’s geweerd op Staten-Generaal
Sluiten