2008: VRT ‘speelbal van politieke golven?’ Succesvolle publieke omroep wordt om zeep geholpen

Leestijd: 3 minuten

De Standaard zet vandaag een opvallende kop op de voorpagina. ‘VRT wordt vleugellam’, neemt zowat een vierde van pagina 1 in. Er naast kijken lukt niet. De krant slaakt een alarmkreet want stelt vast dat één van de meest succesvolle publieke omroepen van Europa, steeds dieper wegzinkt in een crisis.

Op diezelfde voorpagina mag mediajournalist Leo Bonte de titel verantwoorden. Door het rapport van het Rekenhof is de VRT opnieuw in een storm terechtgekomen. De ex-managers Tony Mary en Aimé Van Hecke fungeren als de zondebokken voor de diepe crisis.


Lees verder onder de advertentie


“Wij moeten het grootste productiehuis van Vlaanderen zijn, maar door alle interne en externe regels die ons worden opgelegd, dreigen we ook het traagste en logste productiehuis van Vlaanderen te worden”, zo verwoordt een VRT-producer de problemen.

Politieke agenda? 

“Je hebt 35 stempels nodig vooraleer je aan de slag kunt. Niemand durft nog beslissen. Voor alles wordt bij voorbaat al ingeschat of het de ‘politieke test’ wel zal doorstaan. Dat maakt de VRT op dit moment vleugellam. Misschien is dat ook de bedoeling.”

Er wordt ook getwijfeld of de omroep in staat is om meer programma’s in eigen huis te maken. De VRT heeft niet voor alle genres het nodige talent. De vrees neemt dan ook toe dat men de technische problemen niet onder controle zal krijgen. Het digitaal platform is zo monolithisch gebouwd dat het bijzonder moeilijk blijkt om radio, televisie en internet op elkaar af te stemmen.

Om een voorbeeld te noemen dat niet in De Standaard staat; de radioverkeersinformatie zit momenteel bij Donna gecentraliseerd. Omdat dit qua stijl erg stoort als men in de auto plots de Donna-onderbreking hoort binnenknallen terwijl men naar een andere zender luistert, zou men dit willen veranderen. Alleen is er momenteel niemand die weet hoe dit precies moet gedaan worden.

In zijn commentaar (pagina 2) met de veelzeggende titel ‘Ellende druipt van het scherm’, somt hoofdredacteur Peter Vandermeersch een aantal oorzaken op voor de malaise. Ook het feit dat in volle regeringscrisis de duidingsprogramma’s al met vakantie zijn, stemt hem bitter: ‘Dat zou een commerciële omroep niet durven doen. Uit respect voor de kijker’.



De mediamanipulatie 

Tenslotte vinden we op paginas 42 en 43 een zeer uitgebreide analyse terug over de voorbije twaalf jaar publieke omroep. Onder de titel ‘Binnenkort maken we weer saaie staatstelevisie’, wordt een antwoord gezocht op de vraag: ‘Hoe help je één van de meest dynamische en succesvolle publieke omroepen van Europa om zeep?’

De vraag rijst nu steeds duidelijker wordt dat de VRT opnieuw vleugellam wordt gemaakt. Het verhaal van megalomane managers, politieke afrekeningen en machtige mediabonzen is hallucinant. Ook wordt de rol onderzocht die de media hebben gespeeld in het huidige VRT-dossier.

Zowel Bert De Graeve als Tony Mary haalden eerder al zwaar uit naar De Persgroep en Roularta (beiden voor 50% eigenaar van de VMMa, nvdr). Ook Aimé Van Hecke deed dit. Zien de voormalige VRT-bonzen spoken?

Leo Bonte besluit: “Elke kritische waarnemer zal kunnen vaststellen dat over mediadossiers in het algemeen en de VRT in het bijzonder, altijd het zwaarst gechargeerd wordt in de kranten en tijdschriften van deze groepen. Om in dezelfde terminologie te blijven: dit voedt in elk geval de perceptie dat in deze dossiers de grenzen tussen onafhankelijke journalistiek en de belangen van de aandeelhouders aan het vervangen zijn.”

Het latente gevaar

Waarna we zelf graag besluiten dat wat De Standaard schrijft niet onlogisch is. En niet enkel wat de VRT betreft. Vlaanderen is nu eenmaal een regio waar nog slechts drie grote krantenuitgevers het voor het zeggen hebben. Ze zijn allemaal ook nog eens mede-eigenaar van radio- en tv-stations.

Niemand die beweert dat er daarom voortdurend gemanipuleerd wordt en dat we geen integere journalisten zouden hebben in Vlaanderen. Maar het gevaar op een ongezonde kruisbestuiving is latent aanwezig. In veel van de ons omringende landen wordt dit soort mediaconcentraties net daarom verboden. Bij ons werd de wet veranderd om het toe te laten.

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

2012: Van de Veire verliest record aan Tom Berg "Ik heb hallucinaties gehad" Peter Van de Veire is zijn wereldrecord radiomaken, minder dan een maand na zijn prestatie, alweer kwijt. De Amerikaanse dj Tom Berg (foto bovenaan) van K99.3 (WKVI FM) uit Knox he...
2011: Robin Vissenaekens terug naar VMMa (video) Verlaat MNM als netcoördinator en gaat we... Robin Vissenaekens die als netcoördinator van MNM onder meer instond voor de programmering op de jonrenzender, ruilt de VRT voor VTM. Hij gaat er bij de nieuwsredactie werken. ...
2008: Radiozenders met ‘tunnelfobie’ Minister wil dat de verkeersinformatie ov... Naar de radio kunnen luisteren in tunnels om op de hoogte te blijven van de verkeersstromen. Is dit eigenlijk wel nuttig? Puttend uit mijn eigen ervaringen ben ik al snel geneigd o...
2006: Daphné Jeurissen naar Hit FM Limburg Het gaat goed, beter en best! Na Danny Scherpenberg, ex Radio Contact, heeft nu ook Daphné Jeurissen (foto bovenaan), gewezen TV Limburg-gezicht, Qmusic, TOPradio en eveneens Contact een plaats gekregen in de u...
2008: Willen we meer Vlaams op de radio? 'Vlaanderen heeft heimwee naar de tijd dat de aar... Naar aanleiding van de Vlaamse feestdag heeft De Standaard (enkel in de gedrukte versie) een opvallend experiment opgezet. Uitgangspunt daarbij was de vraag of de Vlaamse media de ...
2008: Heisa over Vlaamse quota op de radio 'Tel ook de berichten voor de duivenmelkers' De aankondiging gisteren van Minister van Media Geert Bourgeois dat hij in de volgende beheersovereenkomst met de VRT quota wil laten opnemen voor Nederlandstalige muziek, zorgde v...
Deel of print dit artikel
Spotlight
Amptec
Amptec
TVV Sound
TVV Sound
Amptec

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *