fbpx

RadioVisie

  • .
    TVV Sound
    .

2008: VivaCité tijdelijk met (oude) Radio 2-zender

De RTBF maakt voor haar uitzendingen, dit in tegenstelling tot de VRT, nog wel gebruik van al haar AM-zenders. Zo is op de 1125 kHz nog steeds VivaCité, een kruising tussen Radio 2 en FM Brussel, te horen. Maar af en toe moeten die ‘oude bakken’ dus onderhouden worden.

De 10 kW-zender zware RTBF-zender moet binnenkort uit de lucht, maar de Waalse publieke omroep wil dat de middengolf-uitzendingen intussen wel gewoon doorgaan en gaat daarom een reservezender inzetten. En waar vinden ze die? Aan de overkant van de straat, bij wijze van spreken. De VRT heeft er immers een paar op overschot sinds alle (op die van Radio 1 na),  activiteit op de AM gestaakt werd.

Het eerste plan was om de 1188 kHz-zender (foto’s onderaan) uit Kuurne (foto bovenaan) te gebruiken, uiteraard mits het opnieuw afstellen op de 1125 kHz. Omdat deze frequenties in elkaars buurt liggen, kon men men zonder veel moeite de kwartgolf antenne iets verlengen met een spoel om op die manier aan de RTBF-frequentie in resonantie te komen.

Maar Kuurne is geografisch een heel stuk verwijderd van het doelgebied van VivaCité. Daarom werd in tweede instantie gekozen voor de 540 kHz, waar tot voor kort nog Radio 2 (VRT) was te horen. Deze zender staat, werkloos, in Waver en dat is een stuk dichter bij de Waalse luisteraars van VivaCité.

De zender zal men ongeveer op zijn frequentie dubbel afstellen om daarna via een voorlopige antenne, die men aan één van de bestaande masten zal ophangen, terug te activeren op de 1125 kHz. 

Kuurne: de 5 kW-zender die ingezet werd op de 1188 kHz.

TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
TVV Sound
Spotlight
TVV Sound
Je zou ook interesse kunnen hebben in...
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
In de Waalse luistercijfers komt Nostalgie als vrijwel onaantastbaar uit de metingen van mei-augustus. Met
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
De RTBF kondigde zopas aan te stoppen met de kortegolfuitzendingen van RTBF International, die vooral
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
De historie conserveren is de bedoeling van dit dagelijkse rubriekje waarin je alle opvallende gebeurtenissen
Een Nederlands luisteronderzoekje met toch wat vraagtekens bij Geen weer om buiten te komen? Ruim

Reageer op dit artikel

avatar
  Inschrijven  
Abonneren op
Meer in Dag op dag
2001: Het Q-huis raakt langzaam ingevuld

2007: Mi Amigo klaar voor aanval op Radio 2

2011: Radio 538 illegaal bezig vanuit Lanaken?

2013: Is DRM aan z’n tweede adem toe?

2011: En toen waren er twee Maeva’s (of meer?)

2009: Ram Sabam wil eerlijke verdeling (video)

Sluiten