RadioVisie

  • .
    Amptec
    .
TVV Sound

2005: Retro-interview 75 jaar publieke radio: Tom Vossen

>> Nieuw! RadioVisie kan je nu ook volgen via Instagram en LinkedIn!

De publieke radio is 75 jaar jong. RadioVisie ‘viert’ mee. In ons eigen archief (31 jaar jong) steken behoorlijk wat interviews met radiomakers allerhande. We meenden dat het een niet onaardig idee was om ‘gesprekken van toen’ boven te spitten met zij die voor een deel 75 jaar populaire publieke radio mee hielpen maken. Hoe dachten ze toen? Welke waren hun plannen en dromen? Wat is er van geworden?

Er was ooit een tijd dat radiopresentatoren, deejays heetten en ronkende namen hadden. Joost den Draaijer, Peter de Groot, Zaki of zelfs Jo met de Banjo. Het was in diezelfde periode, februari 1979 dat RadioVisie-redacteur Antonio Condina naar BRT 2 Omroep Limburg trok om Tom Vossen te interviewen. “Aardig” gevonden die naam, gooide onze man op tafel. Tot bleek dat Tom Vossen gewoon Tom Vossen heet.

In deze reeks retro-interviews zijn al aardig wat bekende oud BRT-medewerkers voorbijgekomen. “Schoon volk” dat nog steeds bekend is, al zijn de meeste interviews ruim twintig jaar geleden voor het eerst gepubliceerd. Opvallend daarbij is dat zij die nu nog in het Vlaamse collectieve geheugen verankerd zitten niet meer bij die publieke omroep werken. Tom Vossen werkt nog steeds bij de VRT, de omgekeerde logica wil dan blijkbaar dat je wel vergeten wordt.

Vossen is heden ten dage ‘assistent archief en coördinator muziek’. In de aanloop van de verhuizing naar het nieuwe mediagebouw in Hasselt digitaliseerde hij duizenden unieke geluidsbestanden en zeldzaam vinyl ten behoeve van het centrale VRT-radio archief in Brussel. Dat is het heden, wij storten ons op de gedrukte RadioVisie van 15 februari 1979.

EEN KOP OM HITLIJSTEN TE LEREN

Tom Vossen is een dertigjarige doorsnee Vlaming. Tenminste dat zou iedereen op de eerste gezicht denken, ware het niet dat hij om den brode ‘samensteller’, ‘presentator’ en ‘discotheekhouder’ is bij “BRT Omroep Limburg”. Toch is deze veelzijdige radiofiguur quasi onbekend als we daar namen van andere BRT-medewerkers als Paul Verbrugghe, Zaki en Jo met de Banjo tegenoverstellen. Deze laatste drie heren werken echter op freelancebasis bij de openbare omroep, waardoor ze zich manifesteren via allerlei nevenactiviteiten als drive in shows, televisiepresentatie, modeshows e.d. Vandaar hun ruimere bekendheid.

Tom Vossen is een typische BRT-medewerker. Het resultaat van een degelijke schoolopleiding en een aantal toelatingsexamen. De tegenpool als het ware van de deejay die het hoofdzakelijk moet hebben van een zeer radde tong en een geheugen om hitlijsten uit het hoofd te leren. Tom Vossen vertegenwoordigt een hele schare stemmen op BRT. Die van alle vaste medewerkers die geen deejay, maar presentator genoemd worden. Stemmen die nauwelijks herkend worden door de luisteraar en bijgevolg een grote populariteit ontberen. Een interview dat een klein tipje oplicht van de indrukwekkende BRT-machine.

EEN STERKE SCHOLING

  • U hebt een hele rij schoolbanken moeten afwerken vooraleer u bij de radio terecht kon als vast medewerker?

Tom Vossen: “Ik heb Latijns Wetenschappelijk gevolgd en daarna twee jaar gestudeerd aan het RITCS, het Rijksinstituut voor Toneel en Cultuurspreidingtechniek. Daarna heb ik meegedaan aan het BRT-examen voor discotheekhouder. Dat is ook mijn eigenlijke job. Die heb ik trouwens anderhalf jaar lang in Brussel uitgeoefend voor BRT 1 en 3.”

“Pas in 1975 ben ik naar Omroep Limburg afgezakt. Eerder was het niet mogelijk dat iemand uit de discotheek voor een gewestelijke zender ging werken. Kort daarop kon ik een verzoekprogramma gaan presenteren op dinsdagavond, iets dat ik nog steeds doe (“Self service” vanaf 20.00 uur). Al is het dan geen specifiek verzoekprogramma voor studenten toch krijg ik van hen de meeste brieven. Ik stel het programma ook samen.”

DE VASTE MEDEWERKERS

  • BRT-presentator zijn heeft meer met examens te maken dan met zuiver microfoontalent?

Tom Vossen: “De BRT-examens zijn eigenlijk allemaal een beetje achterlijk. Die zijn zeker niet aangepast aan onze huidige leefwereld, muzikale toestanden incluis. De bedoeling is dat een omroeper àlles moet kunnen presenteren. Zowel klassieke programma’s als gewone muziekprogramma’s. Hij moet ook openbare concerten kunnen gaan voorstellen en hij moet bovendien regiewerk kunnen doen, naast het op de hoogte zijn van allerhande muziek. Niet zoals een Hilversumse deejay dus die alleen maar hitlijsten hoeft te kennen.”

“Tenminste wat de vaste medewerkers bij BRT betreft. Er zijn ook een aantal losse medewerkers, als die op de hoogte zijn van muziek, een behoorlijke stem hebben en vlot praten, is dat al voldoende. U moet dan nog alleen de juiste producer tegen het lijf lopen om ergens een programma te krijgen. In dat geval zijn er geen examens nodig, een test is al voldoende.”

DE PRODUCER

  • Er werken veel mensen bij BRT?

Tom Vossen: “Eigenlijk hebt u allereerst de producer, die heeft een aantal zenduren beschikbaar gekregen die hij al dan niet uit handen geeft aan losse medewerkers, of aan mensen van de omroep zelf. Met die uren doet de producer eigenlijk wat hij wil. Hij kan wildvreemden aantrekken en hun kwaliteiten testen, als hij ze goed vindt dan kan hij hen een programma geven. Als er iets fout gaat in een uitzending dan kan hij vingertikken uitdelen. De producer kan ook een presentator ontslaan. Kortom hij is de complete baas van die zendtijd. Daarbij kan dit heerschap nog zelf programma’s maken.”

“Voor het maken van een programma is er dus een producer/samensteller, eventueel een andere presentator en een technieker nodig. Deze laatsten zijn er nog steeds onmisbaar omdat bij de BRT de studio’s niet geschikt zijn om self operating te werken, zoals dat wel kan bij Hilversum 3. Er is een heel kader van technici. Die moeten ook aan het werk gehouden worden. Er zijn trouwens nog voortdurend nieuwe examens voor technici. Voor klassieke programma’s zijn die er zeker nodig, ook voor live programma’s waarin personen geïnterviewd worden. De presentator kan niet alles zelf doen.”

“Popprogramma’s zouden beter self operating zijn, maar dat kan voorlopig niet op BRT. Behalve alle mensen die rechtstreeks bij een uitzending betrokken zijn, hebben we ook nog de administratieploeg. Die nemen een hele kant van het gebouw in voor hun typwerk.”

LIJN TUSSEN GOED EN SLECHT

  • De producer speelt dus de hoofdrol, wat mag de presentator nog doen?

Tom Vossen: “Gewoonlijk stelt die presentator wel het programma samen. Maar neem nou de uitzending “Jeugddiscotheek” (Iedere maandag vanaf 20.00 uur), daarvoor schrijf ik als producer een heleboel notities neer omdat de eigenlijke presentator niet zo op de hoogte is van popmuziek. Aan de hand van mijn notities schrijft hij dan zijn teksten.”

“Al ben ik dan niet echt producer maar wel ‘samensteller’. De eigenlijke producer is momenteel ziek, samen met een collega neem ik voorlopig veel werk van hem over. Het is een job waar men voortdurend bezig mee moet zijn, want men moet op de hoogte blijven van allerhande muziek, van de platen die verschijnen. Bovendien moet men ook een lijn kunnen trekken tussen wat goed en niet goed is. Wat kan er wel gedraaid worden en wat niet en in welk programma.”

DE CENSUUR

  • Is er censuur van hogerhand?

Tom Vossen: “Nee! Af en toe verschijnt er wel eens een nota uit Brussel waarin we aangeraden worden een nummer niet te programmeren. Dat was het geval met “Italianen” van Raymond van het Groenewoud. Het nummer werd niet als dusdanig verboden, maar er is klacht ingediend tegen het nummer, de Italianen namen er aanstoot aan.”

“Veronica Sorry” van Peter Koelewijn mocht indertijd ook niet, maar ik dacht dat het niks te maken had met de beledigingen aan het hoofd van Harry van Doorn, maar dat het eerder ging om het verbod om publiciteit te maken voor Radio Veronica. Wij mogen voor niks en niemand reclame maken. Het is voldoende dat iemand een brief naar onze directeur-generaal Paul Vandenbussche schrijft om hem zijn veto te laten stellen!”

DE RADIOPIRATEN

  • Nu we over Veronica hebben, hoe vond u de zeezenders?

Tom Vossen: “Ik ben niet zo gelukkig met commercials en het pluggen van platen. Gewoon omdat er te veel geld achter steekt. Voor de rest had ik er niks tegen. Ik vond ze heel ontspannend. TROS Radio vind ik daarentegen wel slecht! Die proberen gewoon om zoveel mogelijk leden te krijgen en daarom moet het allemaal zo populair zijn wat ze doen. Dat gaat ten nadele van de kwaliteit, er gaat teveel rotzooi inzitten.”

“Let wel, ik heb niks tegen commerciële radio! Voor mij mag die er best komen in België. Mocht ik bvb programmaleider worden van een lokaal commercieel station dan zou ik zorgen dat zowel de liefhebbers van popmuziek, als marsmuziek als accordeonmuziek aan hun trekken konden komen. In België zijn heel wat accordeonclubs, maar die krijgen niks meer te horen op de radio. Ik zou in ieder geval proberen rekening te houden met allerlei soorten muziek.”

DE HITLIJSTEN

  • U bent geen hitparadefanaat?

Tom Vossen: “Persoonlijk hou ik geen enkele rekening met hitlijsten. Al moet er dan toch weer vastgesteld worden dat de “BRT Top 30” nog steeds het populairste programma is. De Belgische platenmarkt wordt zwaar beïnvloed door de popprogramma’s op de Nederlandse televisie. En dat is eigenlijk triest. Elke plaat die in Nederland geplugd wordt, wordt hier automatisch een hit!”

“Ik wil niks afbreken hoor, maar die “Belgische Nationale Hitparade en Tipparade” uit Deinze heeft geen enkele zin. Ik vind er niks aan (lacht). De Europarade van de TROS heeft dan toch nog meer zin. Die geeft een globaal beeld en dat is soms interessant. Deejays kunnen hierdoor producties leren kennen die anders nooit doordringen.”

“Ik sta trouwens ook zeer kritisch tegenover de eigen BRT Top 30. Die is veel te makkelijk te beïnvloeden door platenfirma’s en handelaars. Het geeft zeker geen echt beeld weer van de platenverkoop. Een deurwaarder belt wel een aantal winkels op maar als een platenhandelaar veel singles in stock heeft van een slecht verkopend nummer, dan wil hij die natuurlijk toch de deur uit hebben, dat is logisch. Dan kan hij die plaat als nummer één opgeven om ze in de Top 30 te krijgen.”

“Anderzijds kan de platenfirma de platenboer bepaalde voordelen geven als hij maar tegen de deurwaarder zegt dat die plaat in de top vijf zit. Al houdt de deurwaarder ook wel rekening met SABAM-cijfers, geloof ik.”

BRT HEEFT IMPACT

  • Heeft de BRT voldoende aandacht voor Belgisch talent?

Tom Vossen: “Bij Omroep Limburg proberen we daar wel wat aan te doen. Het programma “Jeugddiscotheek” heeft om de maand een uitzending van drie kwartier met Belgische muziek. Ook in andere programma’s wordt er wat aan gedaan. “De vrije teugel” (op donderdag vanaf 10.00 uur) bestaat voor de helft uit Belgische producten! Bovendien wordt er toch steeds rekening gehouden met de luisteraars.”

“Ik sta helemaal niet afkerig van de Vlaamse showbusiness. Al moet men wel twee categorieën onderscheiden. Er zijn de charmezangers en de mensen die het betere werk proberen te brengen, zoals een Johan Verminnen en een Kris De Bruyne. Ik heb wel een hekel aan bepaalde zangertjes die zich vedetten noemen en die om de zoveel maand met een singeltje voor de pinnen moeten komen om hun horde vrouwelijke fans te bevredigen.”

“Maar de BRT kan best een hit maken hoor! Een aantal medewerkers van het indertijd erg populaire televisieprogramma “Echo”, hadden samen met Leo Rozenstraeten een nummer geschreven dat “Sperziebonen” heette. Een dwaze tekst op een onmogelijke melodie. Het ding was niet eens in de handel en bestond alleen op band. BRT Radio & televisie hebben het nummer toen zwaar geplugd om hun impact uit te testen. Er is een overdonderende vraag geweest naar die single, die niemand had. Het bestond gewoon niet!”

DE PROGRAMMERING

  • Hoe zou u “Omroep Limburg” omschrijven?

Tom Vossen: “Het is een zender die zo’n beetje sfeer brengt, een gemoedelijke omroep als het ware. Op maan- en dinsdagavond zijn er programma’s voor mensen die niet naar de televisie kijken en het aan de rustige kant willen houden. Op woensdag- en donderdagmiddag (van 10.00 tot 14.00 uur) is er muziek voor iedereen, geen zware pop. Op vrijdag brengen we de Duitse Top Tien en geven we weekend informatie. En op zaterdagmorgen hebben we Jos Ghijsen met “Te bed of niet te bed”, na de Top 30 nog steeds het best beluisterde programma. Reeds tien jaar lang!”

“De programma’s overdag gaan bijna allemaal live, dat is wel iets gezelliger, al merkt de luisteraar daar weinig van. ‘s Avonds en ‘s nachts meestal getaped. We hebben wel te weinig jonge krachten bij onze omroep. Vorig jaar zijn er een drietal bijgekomen die programma’s gemaakt hebben tijdens de zomervakantie.”

“Technisch ziet Omroep Limburg eruit zoals alle andere gewestelijke zenders. Er zijn drie studio’s, waarvan er één geschikt is om met publiek te werken. Als er vanuit een kleine studio wordt uitgezonden kan de andere nog gebruikt worden voor productiewerk…”

“Ik ben voorstander om iedere provincie haar eigen omroep te geven die dagelijks in de lucht is. Nu komen per dag een aantal provincies aan bod met telkens enkele uren via BRT 2. Niettegenstaande de technische uitrusting wel bestaat om iedere provincie haar eigen zender te geven. Dat is trouwens al gebeurd tijdens de verkiezingen, om de provinciale uitslagen door te geven. Echte regionale zenders dus, daar zit misschien toekomst in. Maar ja, dat moeten dikke bonzen in Brussel beslissen, natuurlijk.”

HOBBY OF JOB?

  • Is presentator zijn voor u een job of ook een beetje hobby?

Tom Vossen: “Ik doe mijn werk omdat ik het graag doe. Muziek is altijd mijn hobby geweest, daarvoor doe ik het. Uit hoofde van het werk luister ik altijd naar BRT 2. ‘s Vrijdags luister ik wel eens naar de hitparadeprogramma’s op Hilversum 3, om een beetje bij te blijven. ‘s Nachts staat ook meestal Hilversum 3 op omdat ze dan in het algemeen betere programma’s hebben dan overdag (lacht).”

“Voor de rest haal ik mijn informatie uit Engelse vakbladen, Bill Board, New Musical Express. Bij het presenteren probeer ik gewoon mezelf te zijn. Ik heb geen favoriete deejays en heb ook weinig contact met andere BRT-collega’s. Als ik al eens in Brussel kom, loop ik wel eens iemand tegen het lijf of tijdens een popconcert. Kritiek stoort me niet!”

ENKEL IN LIMBURG

  • Werkt u alleen voor BRT 2?

Tom Vossen: “Alleen voor hen, ja. Al worden hier wel es een paar klassieke dingen gedaan, concertopnames die dan via BRT 3 worden uitgezonden. Maar daar heb ik weinig of niks mee te maken. Ik heb mijn handen al vol bij Omroep Limburg. Ik heb een vaste job in de discotheek, doe de samenstelling en presentatie van “Self Service”, zodus…”

HOEZO?

  • Reageert u nog eens op “RadioVisie” ?

Tom Vossen: “Bedoelt u dat ik het blad ga kopen?”

Interview: Antonio Condina/RadioVisie–


Amptec

Blikvangers op deze dag

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

2005: Retro-interview 75 jaar publieke radio: Paul Verbrugghe

De publieke radio is 75 jaar jong. RadioVisie 'viert' mee. In ons eigen archief (31 Lees verder

2005: Retro-interview 75 jaar publieke radio: Rudi Sinia

De publieke radio is 75 jaar jong. RadioVisie 'viert' mee. In ons eigen archief (31 Lees verder

2005: Retro-interview 75 jaar publieke radio: Jo met de Banjo

De publieke radio is 75 jaar jong. RadioVisie 'viert' mee. In ons eigen archief (31 Lees verder

Blad 1516: Koen Fillet, Qmusic, DAB+ in Frankrijk

• Koen Fillet krijgt een minder dwingend plekje bij Radio 1 • Aftellen naar opening Lees verder

Radio 1, waar geen enkel programma nog waardig oud mag worden

Bij Radio 1 krijgen programma's nooit meer de kans om écht iconisch te worden. En Lees verder

Radio 1: Het doek valt over ‘Interne Keuken’

Er komt geen dertiende seizoen meer, zo kondigden Sven Speybrouck en Koen Fillet zaterdag zelf Lees verder

MNM Blokhut gesloten, Summer Squad van start

De jonge reporters Laurins, Anneleen, Ivo, Anushka en Hariette willen weten hoe jij je zomer Lees verder

Blad 1513: Radio Rand, Radio Expres, MNM

• Minister Dalle sluit het Plaatsgast-seizoen bij RadioRand • VRM beboet Radio Expres voor "te Lees verder

Inschrijven
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties
Don`t copy text!
0
Deel hier gerust uw gedachtenx