RadioVisie

  • .
    Spotlight
    .

2005: Retro-interview 75 jaar publieke radio: Paul Verbrugghe

>> Nieuw! RadioVisie kan je nu ook volgen via Instagram en LinkedIn!

De publieke radio is 75 jaar jong. RadioVisie ‘viert’ mee. In ons eigen archief (31 jaar jong) steken behoorlijk wat interviews met radiomakers allerhande. We meenden dat het een niet onaardig idee was om ‘gesprekken van toen’ boven te spitten met zij die voor een deel 75 jaar populaire publieke radio mee hielpen maken. Hoe dachten ze toen? Welke waren hun plannen en dromen? Wat is er van geworden?

VAN PRINCE TOT DEEJAY

De naam Paul Verbrugghe doet bij heel wat luisteren (op zoek naar nostalgie?) nog steeds herinneringen opleven aan heerlijke radiotijden. Veertigers en alles wat ouder is, vinden hem zonder noemenswaardige uitzondering de beste presentator ooit van de BRT Top 30. Misschien omdat Verbrugghe niet ‘zomaar’ een presentator was.

De man begon zijn publieke radiocarrière als Anthony ‘The Prince of Darkness’. Een dwaling die niet al te lang te duurde. Eenmaal terug in het daglicht, werd Anthony gelukkig gewoon… Paul Verbrugghe, zoals hij geboren werd. Samen met zijn ware naam, kwam ook zijn echte ‘ik’ naar boven en Verbrugghe werd vooral bekend om omdat hij nooit een blad voor de mond nam. Legendarisch zijn de keren dat hij al dan niet opvallend zijn afkeer uitsprak over een plaat in de Top 30. Een kritische presentator van popradio, het was zelden vertoond.

Niet alleen de Top 30 maakte van Verbrugghe een populaire persoonlijkheid, ook de woensdagnamiddag van BRT Radio 2 was er verantwoordelijk voor. En die lagen hem duidelijk nog beter. Midweeks moest hij immers geen platen draaien ‘tegen zijn gedacht’. Op het hoogtepunt van zijn bekendheid hield Verbrugghe het evenwel voor bekeken bij de radio. Zijn journalistieke ambities (vandaar zijn kritische geest?) laaiden uiteindelijk hoger op dan zijn liefde voor de radio. Hij werd sportjournalist voor de krant De Morgen.

RadioVisie sprak met Verbrugghe in de winter van 1977. Het interview werd geplaatst op 19 december van dat jaar, in de kersteditie van het gedrukte maandblad.

OMDAT DE AANHOUDER WINT

Een gesprek voeren met BRT-deejay Paul Verbrugghe is makkelijker dan het bekende ‘Jantje zag eens pruimen hangen’, zonder stotteren te declameren. Het kan immers tijdens de presentatie van een programma door. Gewoon voor de vuist weg, recht toe recht aan! Uitgenodigd worden bij Paul Verbrugghe is evenwel een andere zaak.

Na gewone brieven, volgden aangetekende brieven en telefoontjes over die brieven! Gelukkig wint de aanhouder. Na maanden zat de uitnodiging in een keurige omslag in onze brievenbus! We zijn dan ook, met das en glimlach, present op zaterdagmiddag op het nummer 238 van de Gentse Martelarenlaan. BRT-Omroep Oost Vlaanderen haalt de ether met de wekelijkse Top 30 gepresenteerd door Paul Verbrugghe.

Paul Verbrugghe werd op 27 maart 1951 in Kortrijk geboren. Studeerde een rits diploma’s bij elkaar en schuimde intussen de Vlaamse kontreien af met een drive-in show. Toen toog BRT Oost-Vlaanderen op zoek naar een tweede presentator voor het woensdagnamiddagprogramma “Rudi’s Club”. Er werd een auditieproef uitgeschreven.

Paul kwam, zag, overwon en ging programma’s presenteren onder de naam “Anthony Prince of Darkness”. Die hele mond vol werd later afgekort tot: Paul Verbrugghe. Een vlotte prater op de radio die tijdens een interview echter moeilijker loskomt. Hij verwijst ook graag naar andere personen als hij diplomatisch wil antwoorden en relativeert alles tot op de draad.

ACHTER DE FEITEN AANHOLLEN

  • BRT Radio krijgt nogal wat kritiek. Hindert u dat?

Paul Verbrugghe: “Nee, beslist niet! Ik heb ook kritiek op de omroep waarbij ik werk. Ik probeer door kritische benadering van mijn eigen radiowerk en dat van anderen er iets aan te verhelpen. De BRT is echter zo’n immens ding, waarbij zoveel mensen werken (3.000 nvdr), en het is bovendien een staatszender. Je kan het vergelijken met een soort ministerie dat radio en televisie maakt. Het zal dus nog wel jaren duren voor datgene wordt veranderd waar nu behoefte aan is. En op het ogenblik dat het dan verandert, zal er geen behoefte meer zijn. Dus je blijft de feiten achternahollen, gewoon omdat je met te veel mensen en een te logge administratie werkt. ‘t Klinkt oubollig, maar er is in België geen andere mogelijkheid om deze job uit te oefenen, als je die per se wilt uitoefenen.”

“Zo zou het bijvoorbeeld eenvoudiger zijn als de presentator ook zelf de techniek van het programma zou kunnen doen. Nu zit je immers met het probleem dat als je iets moet laten uitvoeren, je eerst een teken moet geven naar ie technieker. Ik denk dat je meer je programma in handen kan houden als je alles zelf zou doen. Onze studio’s zijn echter anders gebouwd, het zal dus wel niet veranderen. Doch ondanks onze wankele administratie en ondanks het feit dat we dagelijks met ontslag worden bedreigd, voel ik me kiplekker en veel van mijn collega’s net zo goed!”

VAN ALLES WAT

  • U bent ook vrij bekend bij de Nederlandse TROS.

Paul Verbrugghe: “Zij sluiten direct aan bij het Amerikaanse systeem dat door onze piratenzenders zaliger naar Europa is overgebracht. Ze hebben een stevige stijl, een goede manier van radio maken. Maar je moet er natuurlijk wel bijnemen dat je zo gek als een achterdeur wordt als je van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat luistert. Het is uiteraard niet de bedoeling om dat intens te doen, het is een passief klankdecor dat wervelend in de ether komt. Het is wel het beste wat Hilversum 3 te bieden heeft. Inhoudelijk heb ik wel bepaalde reserves natuurlijk.”

“TROS heeft ook geopteerd voor een bepaalde lijn in de programma’s en die voeren ze bewust door. Dat is positief uiteraard. Terwijl een bepaald stramien bij de BRT helemaal ontbreekt! Bij ons kan alles. En alles betekent op de radio niks. Want je kan moeilijk van iemand verwachten dat hij naar een zender blijft luisteren als hij daar zowel lichte-, pop-, als semi klassieke muziek én regionale informatie krijgt. Zo kan je geen luisteraars binden aan je programma’s. Bij de TROS bestaat een ‘vertrost’ beleid. Bij de BRT doet iedereen wat hij vindt dat hij moet doen. Als er geen concrete richtlijnen zijn, dan doet iedereen wat hem het beste lijkt. Met een navenant resultaat natuurlijk!”

SLECHTE KWALITEIT

  • Hoe kijkt u tegen een zeezender aan?

Paul Verbrugghe: “Ik heb stations als Caroline, London, Veronica zeer geboeid gevolgd. Ik was een Veronica-fan. De sfeer in de programma’s, het losjes uit de hand presenteren boeide me erg! Ook Radio Mi Amigo zal wel een concurrent voor de BRT zijn. Ik kan me best voorstellen dat men in ateliers of werkplaatsen liever naar Mi Amigo luistert. Gewoon omdat die de ganse dag niks zeggen en muziek uitzenden. Doch de kwaliteit is zo bijster slecht dat ze geen vaste luisteraars kunnen creëren en dat er vrij snel teruggevallen wordt op BRT 2 of Hilversum 3. Op BRT wordt trouwens in geen enkele mate rekening gehouden met Mi Amigo.”

“Ikzelf luister naar BRT 2, BRT 1 en Hilversum 3. Eigenlijk een beetje omdat ik thuis alleen maar zo’n klein Philips transistorradiootje heb. Andere stations kan ik er niet op ontvangen. Ik krijg niet eens FM. Bij Veronica heb ik Lex Harding altijd als zeer goed gevonden. Al was het beste wel de Adje Bouman Top 10. Ook Felix Meurders is altijd m’n lievelingsdeejay geweest.”

“En als je het per se wilt horen, dan vind ik dat Zaki voor België erg keurig werk levert. Als deejay probeer ik wel zoveel mogelijk mezelf te zijn. Al neem je onbewust wel es bepaalde zaken van collega deejays over natuurlijk!”

OP DE RUSTIGE TOER

  • Mag een deejay z’n eigen smaak draaien en aldus luisteraars creëren?

Paul Verbrugghe: “Je moet zaken eigenlijk kunnen combineren. Op woensdagmiddag, tijdens Rudi’s Club doe ik ook toegevingen. Ik stel het programma zelf samen en presenteer het, vandaar dat ik dan dingen draai waarvan ik weet dat ze gehoord willen worden. Ook het studentenpubliek wil niet altijd nieuwe elpees en ‘moeilijke muziek’.”

“Ik ben niet zo punkminded, maar aangezien die beweging aan bloei toe is, vind ik dat je daar als deejay rekening mee moet houden, alleen al ten behoeve van die jonge luisteraars die er op zitten te wachten, zoals wij tien jaar terug zaten te wachten op de nieuwste singel van de Small Faces of de Troggs. Al zijn we wel aan een revolutie toe op programmagebied. Die worden rustiger en niet meer overdonderd door jingles e.d.”

GEEN PROGRAMMADIRECTEUR

  • Ziet u in België de huidige radiosituatie snel veranderen?

Paul Verbrugghe: “Dat moet je eens aan de minister van Verkeerswezen vragen (PTT). Je weet dat de BRT en de RTB in België het monopolie hebben om aan omroepwerk te doen. Dat wordt dan ook zeer duidelijk gesteld in de wet. Als je het nodig vindt dat die wet veranderd wordt, dan zou ik jullie bij die pogingen sterk willen aanmoedigen, maar ik vrees dat u tegen een log ding zult botsen dat ministerie heet.”

“Of ik programmadirecteur zou willen worden van een lokaal commercieel station is een andere vraag. Ik voel niet zo dadelijk de behoefte om dat te worden. Indien het gebeurde zou ik gewoon de programmalijn bepalen die ik dan ook consequent zou doortrekken. Het zou een station worden zoals veel Amerikaanse FM-zenders die LP-muziek uitzenden. Er bestaat daar een sterke behoefte aan. Bij de BRT zou dergelijke muziek losgekoppeld moeten worden van de lichte muziekprogrammatie. Aangezien er in België geen alternatieven zijn, wordt die LP-muziek dan maar op woensdagmiddag gestopt.”

BETERE PLATEN MAKEN

  • Hoe staat u tegenover de Vlaamse showbusiness?

Paul Verbrugghe: “Zeer afstandelijk en met een hoofd vol vraagtekens. Er zijn uiteraard talenten die dingen brengen met inhoud die ook verkocht kunnen worden, maar vooral die schlagerzangers klagen en maken steeds slechtere producten! Vlaanderen is zeer klein, het is normaal dat onze artiesten geen evolutie doormaken zoals de Nederlandse of de Engelse. Er wordt ter plaatse getrappeld en in deze tijd betekent dat achteruitgaan. Daarom wordt er waarschijnlijk, noodgedwongen, nog vrij amateuristisch gewerkt.”

“Om je een voorbeeld te geven; Johan Verminnen kwam binnen de twee weken, driemaal op de tv met ‘Laat me nu toch niet alleen’. De plaat werd rot gedraaid op de radio, maar na een week vond je de singel nergens meer in de winkel. Platenmaatschappijen willen geen risico nemen met zo’n kleine markt, dus persen ze weinig platen om niet met een overschot te blijven zitten.”

“Het is natuurlijk een vicieuze cirkel. Geen risico’s nemen is zichzelf de kans ontnemen op een waanzinnig succes. Zonder dat succes heb je de financiële middelen niet om met iets nieuws uit te pakken dat duur is of waarvan de productiekosten hoog zijn opgelopen. Op die manier blijf je in een cirkel draaien en dan vind ik het een makkelijke oplossing om het allemaal op de BRT af te schuiven. Als die Belgische artiesten maar betere platen maken, dan zullen ze vanzelf wel een hit hebben.”

HET ELEMENT ‘COMPETITIE’

  • U presenteert het programma met de hoogste luisterdichtheid, de BRT Top 30.

Paul Verbrugghe: “Die hitparade is er indertijd gekomen op initiatief van directeur Jan Briers. Hij wist zeer goed dat dit soort programma’s in het buitenland de grootste luisterdichtheid haalden. Dergelijke uitzending werd dan aan de BRT-programatie toegevoegd en we hadden meteen het meest beluisterde programma. Alleen al het feit dat een massa mensen naar zo’n uitzending luisteren is een argument ten goede voor het uitzenden van hitlijsten.”

“Of het echter noodzakelijk is dat die platen in een volgorde gepresenteerd worden, volgens zogezegde verkoopcijfers, is wat anders. Voor mij hoeft het niet. Voor anderen weer wel! Er zijn inderdaad meer luisteraars naar een hitparade dan naar een programma waar precies dezelfde platen gedraaid worden, maar dan zonder cijfervolgorde! Het competitie-element van een hitparade blijkt de stimulans te zijn. Daar wordt dus gebruik van gemaakt om zo’n populair ding op te zetten.”

EEN ZWAK VOOR SPORT

  • U doet ook het programma “Sport Tekort”

Paul Verbrugghe: “Ik ben inderdaad een sportfreak. Ik hou er meer van dan van de muziekwereld. Deze laatste is kunstmatig, met niks dan rotzooi erin. De sportwereld is tenminste nog een echte wereld. Bij de redactie hier heeft Leo Hermans ook dergelijke levendige belangstelling voor sport, terwijl onze directeur, Herman Verhelst vroeger nog op de sportredactie van de televisie heeft gewerkt. Vandaar dat het meteen klikte. En er was behoefte aan regionale sportinformatie. Dat hebben we toen eerst uitgeprobeerd op vrijdagavond. Omdat het zeer goed meeviel, hebben we het programma nu met een half uur uitgebreid.”

GEEN EGOTRIPPER

  • Bent u gevoelig voor kritiek?

Paul Verbrugghe: “Neen. Als kritiek gegrond is dan weet en voel je dat zelf wel. Daar hou je dan ook rekening mee. Als die kritiek niet gegrond is, is die te verwaarlozen. En of ik nou populair ben of niet, echt waar, het raakt mijn koude kleren niet! Ik ben in 1975 opgehouden met disco shows omdat ik het zat was, werkelijk zat. En populariteit is iets wat me niet stimuleert. Het is me natuurlijk ook niet onwelkom. Je weet, als je een Top 30 presenteert dat niet enkel je moeder en je schoonmoeder naar je zitten te luisteren, maar dat maakt voor mij geen enkel verschil uit.”

“Ik leid zo weinig mogelijk een openbaar leven. Ik heb trouwens de tijd niet om overal de grote sier te gaan maken. Ik vind mezelf geen vedette. Jij wel? Ik heb ook weinig contact met andere BRT-deejays. Ik ga haast nooit naar Brussel. Daar heb ik niets verloren, ik voel me uitstekend in Gent.”

TOT UW DIENST

  • Wat vindt u van RadioVisie ?

Paul Verbrugghe: “Het is goed gedocumenteerd, vrij verzorgd en het verbaast me dat er zoveel abonnees zijn. Ik dacht niet dat daar zo’n belangstelling voor bestond. En aangezien je daar een stevige cassetterecorder meesleept, zal ik met belangstelling lezen wat ik allemaal verteld heb… Ik reken erop dat je alles dan ook weergeeft zoals ik het naar voren heb gebracht. Okay?”

  • Geen bezwaar natuurlijk want we zouden het zelf allemaal niet beter kunnen vertellen.

Johnny Player/RadioVisie


Blikvangers op deze dag

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

Oud radiopresentator Terry Verbiest overleden

Terry Verbiest, een tijdlang journalist bij de toenmalige BRT en presentator van het programma 'Het Lees verder

Judith Van Hirtum is MNM Rising Star 2022

Voor de vijfde keer organiseerde de publieke jongerenzender een zoektocht naar nieuw muzikaal talent in Lees verder

VRT-vakbonden willen staken op 31 mei

De syndicaten willen op die dag een stakingspost oprichten en verwachten acties tussen 10:00 en Lees verder

Blad 1478: Be One, Noordzee, MNM en VRT

• Lokale radio’s present tijdens ‘Week van Ondernemend Oostende’ • MNM én De Mol in Lees verder

Blad 1476: MNM, Fluister, Qmusic

• MNM en het geloof in de West-Vlaamse toekomst • Fluister: nieuwe abonnementsdienst voor audio Lees verder

Blad 1473: MNM, Interne Keuken, CrossMediaal

• MNM steunt studenten met De MNM Blokhut in Gent • Waarom de Vlaamse pers Lees verder

Klara en de Koningin Elisabethwedstrijd voor cello – 1 (video)

Voor het eerst hechte samenwerking met Canvas Na de uitgestelde editie van 2020 en die Lees verder

De stress-tickets van Studio Brussel (video)

We hebben ze gemist, die festivals. Dat blijkt uit de ticketverkoop voor de komende live Lees verder

Inschrijven
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties
Don`t copy text!
0
Deel hier gerust uw gedachtenx
()
x