2005: De VRT-nieuwsdiensten en het Vlaams Belang 'Vlaams Belang wordt niet behandeld zoals andere partijen'

Leestijd: 2 minuten

Het college van hoofdredacteurs (radio, TV, online) heeft één jaar na het arrest van het Hof van Beroep in Gent van 21 april 2004 – zoals toen aangekondigd – het standpunt in verband met het Vlaams Blok/Vlaams Belang geactualiseerd. Uitgangspunt daarbij was de nota ‘De VRT en de democratische samenleving’.

De nota steunt op het omroepdecreet, de beheersovereenkomst en resoluties van de Raad van Europa. Daarin wordt uitdrukkelijk gesteld dat de VRT de sociale cohesie en de democratische samenleving moet bevorderen en alle vormen van discriminatie moet weren. Tegelijk verplicht de decretaal opgelegde deontologische code tot journalistieke onpartijdigheid.

Het college van hoofdredacteurs stelt vast dat het Vlaams Blok werd veroordeeld voor discriminatie en racisme door het Hof van Beroep in Gent, later bevestigd door het Hof van Cassatie. Ondanks de naamswijziging naar Vlaams Belang heeft de partij niet ondubbelzinnig en op geloofwaardige wijze afstand gedaan van standpunten waarvoor ze veroordeeld is.

Het college heeft dan ook vastgesteld dat Vlaams Belang niet wezenlijk verschilt van het Vlaams Blok. De partij zelf zegt dat Vlaams Belang de erfgenaam is van het Vlaams Blok en dat aan de essentie van het programma niets is veranderd. Ook de partijleiding bleef ongewijzigd. Recente uitspraken over hoofddoek en moslims bevestigen dat.

Het college van hoofdredacteurs bevestigt bijgevolg het standpunt uit de nota ‘De VRT en de democratische samenleving’. Dat betekent dat Vlaams Belang niet behandeld wordt als andere partijen. De VRT-nieuwsdiensten zijn politiek neutraal en afstandelijk, maar conform zijn decretale opdracht kan de VRT geen instrument zijn voor het verspreiden van standpunten en meningen van bewegingen of partijen die afbreuk doen aan democratie en verdraagzaamheid en openlijk oproepen tot discriminatie. Er moet bijgevolg bijzonder omzichtig worden omgesprongen met het aan het woord laten van vertegenwoordigers van Vlaams Belang.

Dat betekent dat het verantwoord is dat vertegenwoordigers van Vlaams Belang niet in dezelfde mate aan het woord komen als vertegenwoordigers van andere partijen. Voor duidingsprogramma’s (radio en TV) komen er betere afspraken in verband met de aanwezigheid van vertegenwoordigers van Vlaams Belang. Beslissingen om Vlaams Belang uit te nodigen zullen voortaan in overleg met de hoofdredactie worden genomen. Om de schijn van partijdigheid te vermijden zullen VRT-journalisten geen debatten modereren die worden georganiseerd door politieke partijen.

Relevante nieuwsfeiten – ook over Vlaams Belang – blijven de VRT-nieuwsdiensten behandelen volgens dezelfde deontologische code, met inachtneming van nauwkeurigheid, onpartijdigheid en goede trouw.

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

2008: VRT blijft zijn doelpubliek bereiken De radionetten behalen een relatief weekbereik ... In 2007 is de VRT grondig hervormd. De openbare omroep evolueert naar een crossmediale organisatie die geïntegreerd werkt. De radio- en televisienetten blijven hun doelpubliek bere...
2011: Open VLD wil dat MNM wordt verkocht "Dan nog zal de VRT marktleider zijn met meer da... Vlaams parlementslid Bart Tommelein van Open Vld (foto bovenaan) is niet te spreken over de resolutie van de meerderheid over de nieuwe beheersovereenkomst met de VRT. “De tekst bl...
2010: StuBru-spot wint in New York (video) Tal van prijzen voor Belgische reclamebureau's Van de acht bureaus die een shortlist haalden op The New York Festivals, hebben er alvast drie prijzen gewonnen. Zo haalt Mortierbrigade zes prijzen waarvan drie Gold en drie Bronz...
2010: Boycot FamilyRadio ‘Dos cervezas’? (video) Ook Adriaan Van Landschoot he... ‘Dos Cervezas’, de singel waarmee Tom Waes probeert om zich te plaatsen voor een schlagerfestival in Nederland, is één van de uitdagingen die hij aangaat in het VRT-programma ‘Toms...
2007: Peter Van de Veire boos op Bjorn Verhoeven Of hoe één enkele opmerking vreemde propo... Studio Brussel is 'een beetje boos' op de collega's van Qmusic. Tenminste, op één collega, Bjorn Verhoeven (foto bovenaan). Deze laatste zit zeker niet verlegen om een eigen, uitge...
2005: Tony Mary wil eventueel Donna verkopen "Want nu brengt het veel geld op” Tony Mary, gedelegeerd bestuurder van de VRT, liet enkele opmerkelijke uitspraken noteren tijdens een lunchgesprek voor zakenmensen van het weekblad Trends. Zo wil de VRT-baas onde...
Deel of print dit artikel
TVV Sound
Spotlight
Amptec
Amptec
Amptec

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *